Som ett led i bearbetningen över att Eurovision Song Contest 2020 blev inställt bestämde jag mig för att sakta men säkert gå igenom mina favoriter i historien, land för land. Åttonde delen tillägnar jag Ungern, ett land som har smugit omkring lite i bakgrunden ända sedan 90-talet.
Fem platser på topp-tio har det blivit för Ungern på 19 försök. Fyra som bäst, finaldebutåret 1994. Inte dåligt, men allt som oftast lite under radarn. Helt enkelt ett ganska anonymt Eurovision-land, med få riktigt minnesvärda bidrag. Hade jag inte lottat vilket land jag skulle ge mig på härnäst, hade knappast Ungern kommit på tal.
Ungern har inte deltagit sedan 2019, med officiell hänvisning till att de “väljer att stödja sina inhemska artister på annat sätt”.
- 2005 NOX – Forogj, világ!, 12 – 97
Efter ett uppehåll på sju långa år gjorde Ungern en storstilad återkomst 2005. Det här etnotyngda numret, komplett med dans och sång på ungerska, har en effektiv “nananananana”-refräng som alla kan hänga med i. Det står sig fortfarande som Ungerns bästa bidrag. Den petige kan möjligen invända att det stilmässigt är väl inspirerat av Ruslanas segerbidrag från året innan.
- 2015 Boggie – Wars for Nothing, 20 – 19
De två föregående åren hade Ungern helt oförtjänt hamnat på topp-tio med ganska obegripliga låtar. Så kommer Boggie och hänför med sin skönsång, med sin lågmälda men känslosamma fredssång till endast akustisk gitarr och kör – och kraschar totalt… Det finns ingen rättvisa i Eurovision!
- 2007 Magdi Rúzsa – Unsubstantial Blues, 9 – 128
När Magdi Rúzsa äntrade scenen med sin kappsäck var det med ett av Eurovision-historiens då mest pretentiösa – men också kvalitativa – bidrag. Finsmakare och “riktiga” musiker hyllade, men pöbeln somnade. Jag håller mig någonstans däremellan. En fantastisk röst, oavsett.
- 2017 Joci Pápai – Origo, 8 – 200
I en tid då etnon var på väg att försvinna (förhoppningsvis tillfälligt) ur Eurovision slog Joci Pápai till med etno de luxe, komplett med folkdräkt, skum trumma, fiol och någon sorts jojksång, mixat med rap. Det gick hem framförallt i stugorna runt om i Europa.
- 2019 Joci Pápai – Az én apám, ut i semifinal: 12 – 97
Pápai lyckades inte upprepa succén från två år tidigare, utan blev första Ungrare på nio långa år som missade final. Något oförtjänt kan jag tycka, då den här smekande etnon är bättre än mycket av det landet har presenterat. Det är också Ungerns senaste bidrag, då landet inte avsåg att delta 2020 eller skickat något bidrag sedan dess.
- 1998 Charlie – A holnap már nem lesz szomorú, 23 – 4
Charlie är en gubbe med rökig whiskeyröst som framför något smörigt bluesigt. Fyra poäng räckte för att hålla både Frankrike och Schweiz bakom sig det här året.
- 1994 Friderika Bayer – Kinek mondjam el vétkeimet?, 4 – 122
Första riktiga finalframträdandet var väldigt lågmält, med en stillsam ballad och akustiskt gitarrkomp. Väldigt klassiskt Eurovision för 90-talet. Fint för sin tid, men inte så hållbart idag. Dock står sig hennes fjärdeplats fortfarande som Ungerns bästa placering genom tiderna.
- 1995 Csaba Szigeti – Új név a régi ház falán, 22 – 3
Inte heller på tredje försöket sprakade det om Ungern. Nu en kille vid flygel som med raspig röst framför ännu en ballad. Det tar sig lite mot slutet, men det räcker inte.
- 1996 Gjon Delhusa – Fortuna, ut i kvalomgång: 23 – 26)
Fjärde försöket, fjärde balladen. Gjon rensades ut redan i den på den här tiden ouppmärksammade kvalomgången. Det är svårt att invända emot.
- 1997 V.I.P. – Miért kell, hogy elmenj?, 12 – 39
1997 var det coolaste som fanns Backstreet Boys. Ungern visar att de hänger med sin tid genom att skicka ett pojkband på barstolar som knäpper takten med fingrarna. Totalt intetsägande, förstås.
- 2008 Csézy – Candlelight, ut i semifinal: 19 – 6
“Candlelight” är en klassisk flygelballad, som säkert hade gått hem i Eurovision 1988. Men tjugo år för sent blev det aldrig nära final.
- 2012 Compact Disco – Sound of Our Hearts, 24 – 19
Alldeles för strömlinjeformad elektropop. Den nådde final med ett nödrop och väl där gick det sådär, trea från slutet.
- 2013 ByeAlex – Kedvesem (Zoohacker Remix), 10 – 84
En hipster med kompgitarrist och körsångerska sjunger en lågmäld och ganska tjatig låt. Av någon outgrundlig anledning älskades den av tittarna och röstades så långt som till en tiondeplats.
- 2009 Zoli Ádok – Dance with Me, 15 – 16
Efter ett par stillsamma låtar var det hög tid att satsa på något fartigare. Den här discobagatellen hade dock inte Alcazar tagit i med tång.
- 2011 Kati Wolf – What About My Dreams?, 22 – 53
Ungrarna hade enorma förhoppningar på sin storstjärna Kati Wolf – och de föll brutalt. Hon tog sig visserligen till final, men kom blott 22:a. Låten är något som skulle kunna ha kommit från det “klassiska schlager”-bältet: Belgien, Nederländerna, Sverige eller Estland.
- 1993 Andrea Szulák – Árva reggel, ut i kvalomgång: 6 – 44
Ungerns smygdebut i Eurovision blev inte så mycket att skriva hem om. De skickade en tant med tråkig ballad i bästa Frankrikestil, men åkte ut i en osedd kvalomgång.
- 2016 Freddie – Pioneer, 19 – 108
Som en uppenbarelse direkt från 90-talet dök Freddie upp i skäggstubb, trasiga jeans och med en frisyr full av hårgelé. Låten är en bagatell, som kanske inte hade behövt nå final. Inget att minnas, trots Freddies skönt raspiga stämma.
- 2018 AWS – Viszlát nyár, 21 – 93
Tack vare eld och energi tog sig AWS med minimal marginal till final. Annars är det mest falsksång och avsaknad av någon egentlig melodi som utmärker den här i sammanhanget ovanligt hårda rockrökaren.
- 2014 András Kállay-Saunders – Running, 5 – 143
En del av charmen med Eurovision är att vissa saker inte går att förklara, ens med facit i hand och sju års analys. András sjunger inte särskilt bra. Han ser mest teatraliskt bekymrad ut. Den flåshurtiga låten är inte heller särskilt bra. Refrängen är bara tjatig. Men det här är alltså Ungerns näst bästa placering genom tiderna. Vad hände?