Uppladdningen inför Eurovision Song Contest är i full gång och här kommer den tionde delen av min genomgång land för land, som startade pandemiåret 2020. Lotten föll den här gången på Polen.
Polen har blandat och gett genom åren. Endast tre gånger har de smugit sig in på topp-tio, men aldrig vunnit. De har också stått för några riktiga bottennapp och en och annan fräckis.
- 1996 Kasia Kowalska – Chcę znać swój grzech, 15 – 31
“Chcę znać swój grzech” är inte bara min polska favorit och min favorit från Eurovision 1996, utan en av mina ESC-favoriter genom alla tider. Jag kunde till och med stava till titeln en gång i tiden. En väldigt dramatisk och vacker ballad som den älvlika Kasia Kowalska framför med prickfri ackuratess in i högsta ton. Men var det någon annan som begrep storheten i detta? Nej… När jag besökte Polen två år senare såg jag till att köpa med mig en Kasia Kowalska-skiva, som jag sedan spelade flitigt. /No 1 fanboy
- 2003 Ich Troje – Keine Grenzen – Żadnych granic, 7 – 90
Jag brukar normalt sett tycka att låtar om fred och frihet i Eurovision är lite väl utstuderat sliskiga, men Ich Troje går det inte att värja sig emot. Och utvecklingen in världen har inte precis gått åt rätt håll de här tjugo åren heller, så den är ständigt aktuell. En väldigt vacker låt, med två starka röster och mycket kärlek. Funkar lika bra på tyska som på polska.
- 2006 Ich Troje – Follow My Heart, ut i semifinal: 11 – 70
Mina favoriter från 2003, Ich Troje, återvände till Eurovision-scenen med ett nytt spektakel, nu förstärkta med raparen O-Jay från The Real McCoy och två tidigare sångerskor. Men det är frontparet Michał Wiśniewski och Anna Wiśniewska som stjäl det mesta av rampljuset, när de avslöjar att de ska ha barn tillsammans i slutet av numret. Inget öga är torrt. (Men nej, de är inte ett par idag.) En oemotståndlig refräng, som borde ha räckt till final, men det fattades sex ynka poäng…
- 2016 Michał Szpak – Color of Your Life, 8 – 229
En väldigt klassisk Eurovision-ballad, men det ska inte ses som något negativt. Michal gör den säkert i sin Jack Sparrow-inspirerade look och låten växte både för mig och för Europa. En finfin åttondeplats till slut är Polens tredje bästa resultat genom tiderna.
- 1994 Edyta Górniak – To nie ja!, 2 – 166
Vilken pangdebut i Eurovision för polackerna! De skickade den inhemska storstjärnan Edyta Gorniak och knep andraplatsen direkt (bakom obligatoriska segrarna Irland förstås). Låten är en klassiskt stel Eurovision-ballad, som knappast revolutionerade tävlingen i övrigt, men Edyta sjöng strålande. Fortfarande landets ohotat bästa placering genom tiderna.
- 2005 Ivan and Delfin – Czarna dziewczyna, ut i semifinal: 11 – 81
Romsk etno, med dans, dragspel och vemodigt “lajlajlaj”. Ett fartfyllt och snyggt nummer som definitivt förtjänade en finalplats. Det fattades ynka fyra poäng.
- 2020 Alicja – Empires, inställt
Vissa låtar rasar när man hör och ser dem live, andra växer. “Empires” tillhör de senare. Det är ingen märkvärdig visa egentligen, en vemodig ballad, men Alicja är en riktig stjärna med grym inlevelse och röst. Synd att hon inte fick möjlighet att visa upp detta i Eurovision.
- 2015 Monika Kuszyńska – In the Name of Love, 23 – 10
Monika är en klassisk balladtant i vit långklänning, fast i rullstol. I sin oskuldsfullhet i bjärt kontrast till Polens porriga comebackbidrag året innan. Av någon märklig anledning gick det dock inte alls hem, framförallt inte hos jurygrupperna.
- 2022 Ochman – River, 12 – 151
Av alla de ångestfylla och överspelande männen från 2022 var Ochman min favorit. Det verkar för övrigt vara en åsikt som jag delade med fler. Den melankoliska balladen påminner en del om Duncan Lawrence “Arcade” från 2019, blandat med lite Gjon’s Tears “Tout l’univers” från 2021. Men den växer och får sin egen karaktär.
- 2017 Kasia Moś – Flashlight, 22 – 64
Låten är en dramatisk popballad av Eurovision-standardklass. I sitt framträdande kramar Kasia ut allt hon har i rösten – vilket är en hel del. Lite för stelt för att kunna ta sig upp på en bättre placering i finalen.
- 2023 Blanka – Solo, ?
En glad och studsig singellåt i bästa Katy Perry- eller Ariana Grande-stuk. Väldigt medryckande. Ser du bara videon får du visserligen se en hel del, men du slipper höra Blanka sjunga live. Hon är nämligen ingen säker solist.
- 2007 The Jet Set – Time to Party, ut i semifinal: 14 – 75
Tre coola killar dansar runt en fågelbur med tre “vilda” tjejer i. Det går säkert att diskutera i smågrupper, men egentligen är The Jet Set en duo med raparen David Junior Serame och sångerkan Sasha Strunin. Låten är en ganska klämkäck partydänga med en aningen såsig refräng. Minnesvärd textrad: “Every little moment is so special to me. I’m little bit crazy, like a baby… ahhh!”
- 2014 Donatan and Cleo – My Słowianie – We Are Slavic, 14 – 62
Ett kontroversiellt nummer, men svårt att glömma. Scenen intas av smörkärnande och handtvättande folkdräktsurringningar och Cleo mässar med Barbie Girl-röst att slaviska kvinnor är födda att servera god mat, använda sina former och sin heta charm. Lite sexistiskt, kan hävdas. Jag brukar normalt sett förespråka sång på det egna språket, men den här gör sig betydligt bättre på engelska än på polska. Den engelska refrängen kommer för sent för att riktigt hinna fästa. En taktisk miss.
- 1997 Anna Maria Jopek – Ale jestem, 11 – 54
Fjärde året i Eurovision och fjärde kvinnan att representera Polen. Dock med ett helt band den här gången, som nästan får till lite etnokänsla med akustiska gitarrer och trummor. Småtrevligt, men med en för vek refräng.
- 2021 Rafał – The Ride, ut i semifinal: 14 – 35
Det känns som om låten hade mått bra av ungefär det dubbla tempot. Att det bokstavligt talat slår gnistor om framträdandet hjälper föga. Det här är ett bidrag som känns daterat till cirka 90-talet. Rafał har utstrålning som en dörrvakt, men refrängen är faktiskt helt okej. Aldrig nära final.
- 2004 Blue Café – Love Song, 17 – 27
En jojkande gitarrist i läderkavaj, en nasal sångerska i genomskinlig klänning, en blåstrio (trumpet, trombon och saxofon) i vita kavajer och solglasögon och en trummis. Detta till en ganska färglös Lambada-variant. Svårbedömt. Mer intressant än bra.
- 2009 Lidia Kopania – I Don’t Wanna Leave, ut i semifinal: 12 – 43
Precis som 2008 ställde Polen upp med en balladtjej, enligt gammal Eurovision-standard. Snyggt, men identitetslöst och ofarligt, trots akrobatisk balettdans i bakgrunden.
- 1999 Mietek Szcześniak – Przytul mnie mocno, 18 – 17
Mietek var den förste mannen att fronta ett polskt Eurovision-bidrag. Det är en finstämd stråkballad… förlåt, tråkballad, utan refräng.
- 2010 Marcin Mroziński – Legenda, ut i semifinal: 13 – 44
Inleder lovande, som dramatiskt etno, men såsar ut totalt i refrängen i någon ljum halvballad. Avslutas med att Marcin stryper en av sina dansare, som segnar ned på scenen.
- 1998 Sixteen – To takie proste, 17 – 19
Renata Dąbkowskas spygröna klänning är det enda som ger färg åt det här synnerligen bleka numret. Bandet ser visserligen rockiga ut, men levererar en totalt intetsägande pop som aldrig kommer igång – tyvärr tidstypisk för Eurovision kring millennieskiftet.
- 2008 Isis Gee – For Life, 24 – 14
Isis sjunger så svetten bokstavligen lackar i den här klassiska balladen. Inget som sticker ut. Tog sig till final med en hårsmån och väl där kom den näst sist.
- 2019 Tulia – Fire of Love (Pali się), ut i semifinalen: 11 – 120
Jag brukar hylla etno i alla dess former, men den här traditionella polska skriksången, i fyra ljusa stämmor fixar jag inte. Den är bara plågsam för öronen. Ruskigt nära final ändå.
- 2018 Gromee feat. Lukas Meijer – Light Me Up, ut i semifinal: 14 – 81
Den här korsningen av pojkband och housepop gick inte hem. Låten är förvisso dansant, men sånginsatsen är kort sagt totalt mörker.
- 2001 Piasek – 2 Long, 20 – 11
Polen gjorde comeback 2001 efter ett års uppehåll, på grund av sviktande resultat i tävlingen. Piasek gör entré i en obeskrivligt malplacerad pälsjacka, som han dessbättre snart dumpar. Låten är en hopplöst anonym upptempopop med gospelkör. Efter detta tog polackerna indignerat ännu en protestpaus.
- 2011 Magdalena Tul – Jestem, ut i semifinal: 19 – 18
Efter ett några bleka ballader testade polackerna ett nytt grepp med sensuell pop. Helt intetsägande refräng och tveksam sånginsats ledde till att Magdalena blev toksist semifinalen. Polackerna tog två sabbatsår för att smälta detta.
- 1995 Justyna Steczkowska – Sama, 18 – 15
Etnoinslagen höll precis på att slå igenom i Eurovision, med Norges “Nocturne” som vinnare det här året. Justyna ligger helt rätt så sätt, med fiol och flöjt. Men hennes skumma, inte helt rena, jojkliknande sång var alldeles för svår för gemene schlagerfantast att ta in. Flöjten och fiolen ger också ifrån sig så sura toner att en musiklärare hade hållit för öronen och frågan är om det är ett medvetet drag eller bara uselt?