Det är svårt, för att inte säga omöjligt att hitta den där givna vinnaren – en Loreen eller Emmelie de Forest – innan årets semifinaler.
Låtmässigt är startfältet oerhört jämnt, på gott och ont. Här finns massor av bra musik i olika genres, men inget som ger omedelbara vinnarvibbar, den upphaussade storfavoriten Armenien till trots. Det lyftande – eller sänkande – framträdandet blir viktigare än någonsin.
Semifinal 1
01 Armenien, Aram – Not Alone
Aram är storfavorit – av någon anledning. Visst, det kanske sticker ut en aning. Första halvan är bara seg. Andra halvan är mest gapig. Den tar sig efter lite nötande, men det hjälper så klart föga i det här formatet. Given finalplats, men favoritfallsvarning i finalen om han inte presenterar något riktigt spektakulärt på scenen.
02 Lettland, Aarzemnieki – Cake to Bake
Lättsamt, charmigt och tralligt, men vi har hört det förut och det brukar inte bli någon braksuccé för det konceptet. Kan ändå skrälla till och knipa en finalplats.
03 Estland, Tanja – Amazing
Tanja har anklagats för att vara en Loreen-kopia. Trams. Loreens scenperson går inte att kopiera och att bara ha en låt i samma genre är inte detsamma som en kopia. Det här är dansvänligt och går till final.
04 Sverige, Sanna Nielsen – Undo
Sanna har seglat upp bland favoriterna. Sveriges bidrag brukar ju göra det, men den här gången är konkurrensen i den absoluta toppen inte direkt mördande så det finns en realistisk segerchans. Sanna är säker och proffsig, ut i sina nyinhandlade svarta spetsar. Låten är en kvalitetsballad som sticker ut en aning. Finalplatsen är förstås bokad sedan länge.
05 Island, Pollapönk – No Prejudice
Lite lustigt, minsann. Island kan möjligen nosa på en finalplats om tv-publiken är på humör och har telefonen i hugg, men det här spektaklet är förstås inget för toppstriden.
06 Albanien, Hersi – One Night’s Anger
Efter fem-sex genomlyssningar av årets låtar kan jag fortfarande inte komma ihåg Albaniens bidrag. Inte dåligt, men väldigt anonymt.
07 Ryssland, Tolmachevy Sisters – Shine
En superproffsig men rätt tråkig poplåt som nämns bland favoriterna här och där. Frågan är hur det politiska läget påverkar Rysslands chanser.
08 Azerbaijan, Dilara Kazimova – Start a Fire
Rent och vackert, men snark vad trist. Vi vet hur det fungerar vid det här laget. Azerbaijan kan skicka vilken skit som helst och ändå gå till final och hamna i topp.
09 Ukraina, Mariya Yaremchuk – Tick – Tock
Äntligen en poprefräng som sätter sig direkt! Mariya seglar snabbt upp som en av de personliga favoriterna. Given i finalen, men sticker det ut tillräckligt för att ta klivet in i den absoluta toppstriden?
10 Belgien, Axel Hirsoux – Mother
Belgarna leverera sin vana trogna något föga upphetsande. Axels outhärdliga och falskklingande galande har noll finalchans, i en perfekt värld. Men det här är Eurovision…
11 Moldavien, Cristina Scarlat – Wild Soul
En riktigt klassisk Eurovision-låt. Det här är snyggt, dramatiskt och småfarligt. Det står och vippar till en finalplats och som vanligt beror mycket på att framförandet är eldigt och tonerna sitter.
12 San Marino, Valentina Monetta – Maybe (Forse)
San Marinos enda(?) schlagersångerska Velentina Monetta ställer upp för tredje året i rad. Rekord i modern tid. Jag tycker lite synd om henne för hon lär missa finalen för tredje året i rad också. Förra året var hon verkligen värd att gå dit, med den snygga “Chrysalis (You’ll Be Flying)”. Det här är också bra, men snäppet under.
13 Portugal, Suzy – Quero Ser Tua
Portugal skickar en typisk medelhavsschlager från 80-talet. Det är omöjligt att skilja ut den ur mängden av portugisiska finalmissar. Lägg riktigt sur sång på det. Tack och hej!
14 Nederländerna, The Common Linnets – Calm After the Storm
Det är egentligen en klassisk, snyggt gjord poplåt med lätt countrystuk, men den drunknar lätt i Eurovision-formatet. Med stöd från jurygrupper och en mer finsmakande soffpublik kan det bli final ändå.
15 Montenegro, Sergej Ćetković – Moj Svijet
Det här är det närmaste vi kommer en äkta Balkanballad i år. Den fungerar utmärkt, utan att sälla sig till de tidlösa klassikerna i genren.
16 Ungern, András Kállay-Saunders – Running
Det börjar ganska lovande med en smärtsam vers, men den lättviktiga upptemporefrängen saboterar finalchanserna.
Till final: Armenien, Lettland, Estland, Sverige, Ryssland, Azerbaijan, Ukraina, Moldavien, Nederländerna och Montenegro
Semifinal 2
01 Malta, Firelight – Coming Home
Gemytligt, men långt ifrån någon finalbiljett.
02 Israel, Mei Finegold – Same Heart
Mei Finegold har tryck i rösten och låten har en närmast irriterande fulklistrig refräng. Den bör ta sig vidare och med rätt framträdande kan den till och med utmana i toppen.
03 Norge, Carl Espen – Silent Storm
Det är lite segt, men vackert som en vårdag. Final bör det bli.
04 Georgien, The Shin and Mariko – Three Minutes to Earth
En udda fågel, helt klart. Mariko sjunger bra och ackompanjeras av ett gäng övervintrade prog-/folkgubbar. Men låten är obefintlig.
05 Polen, Donatan & Cleo – My Słowianie – We Are Slavic
Ojdå. Videon översvämmas av urringningar och Cleo mässar att slaviska kvinnor är födda att använda sina former och sin heta charm. Lite sexistiskt, kan tyckas. Men lyckas du bli av med låten ur skallen är du immun mot effektiva hookar.
06 Österrike, Conchita Wurst – Rise Like a Phoenix
Conchita har varit en av de mest omskrivna deltagarna på förhand. På grund av sitt utseende. Låten, eller för den delen sången, är däremot en bagatell.
07 Litauen, Vilija Matačiūnaitė – Attention
Nja, någon direkt uppmärksamhet vill man inte rikta åt Litauens håll.
08 Finland, Softengine – Something Better
Poprock som sticker ut lite i årets fält, men knappast historiskt sett. Kan bli final med lite medvind.
09 Irland, Can-Linn (featuring Kasey Smith) – Heartbeat
Tjusig pop med lätta etnoinslag, enligt fjolårets vinnarkoncept. Finalvittring.
10 Vitryssland, Teo – Cheesecake
Ytterligare en av dessa irriterande låtar, som du vill förtränga för att de är så ostiga, men inte kan få ut ur huvudet. Hänger på finallåset.
11 F.Y.R. Makedonien, Tijana – To the Sky
Billig, men effektiv och refrängvänlig europop. Tyvärr kan inte Tijana bära upp låten.
12 Schweiz, Sebalter – Hunter of Stars
Du blir glad av Sebalters visslande. Det är en bra start, som kan sluta i final.
13 Grekland, Freaky Fortune feat. RiskyKidd – Rise Up
En oändligt tjatig men funktionell danslåt med krydda av blåsinstrument. Bör gå hem.
14 Slovenien, Tinkara Kovač – Round and Round
Tävlingens tjusigaste poplåt sätter sig direkt, men är totalt osynlig i förhandssnacket. Tinkara ligger lååååångt ner i förhandstipsen. Det är obegripligt på sätt och vis. Om hon hade representerat ett “vinnarland” som Sverige, Danmark eller Azerbaijan hade hon varit storfavorit, men Slovenien har aldrig varit nära en riktig topplacering. Annars den låt som påminner mest om fjolårsvinnaren, vilket möjligen kan hållas till last.
15 Rumänien, Paula Seling & OVI – Miracle
Paula Seling & OVI vad duon som helt oförtjänt hamnade trea 2010 med en låt klyschigare än popcorn på bio. Nu har de förvisso satsat mer på dansrytmer, men det är lika äckligt förutsägbart. Det värsta är att det kan bli en ny topplacering om det vill sig illa.
Till final: Israel, Norge, Polen, Österrike, Finland, Irland, Schweiz, Grekland, Slovenien, Rumänien
Finalklara
Danmark, Basim – Cliche Love Song
Det ska vara glatt och medryckande, men är i själva verket gnälligt och irriterande… klyschigt. Tillhör favoriterna i de som alltid västvridna förhandstipsen, men jag har svårt att se en dansk dubbelseger i antågande.
Tyskland, Elaiza – Is It Right
Det gungar skönt och låten är retande kantig. Trots dragspel (alltid en fördel) kanske det inte räcker hela vägen, men kul att Tyskland är med igen efter ett par svaga år.
Storbritannien, Molly – Children of the Universe
Prickfri men anonym poplåt som här och där nämns bland favoriterna. Molly försöker få till inlevelse i sången, men bidraget har sina klara begränsningar.
Frankrike, TWIN TWIN – Moustache
Frankrike har gjort ansträngningar för att skärpa till sig i Eurovision på senare år. Men när det inte har gett förväntad utdelning kommer säkert som ett spammejl ett typiskt franskt långfinger i form av ett antibidrag som detta.
Spanien, Ruth Lorenzo – Dancing in the Rain
En traditionellt pampig ballad. I sin genre snäppet under Sanna. Kan placera sig på övre halvan, men utan att utmana om segern.
Italien, Emma – La Mia Città
En rockig, ösig låt som sätter lite nyans på startfältet. Tyvärr en genre som inte brukar lyckas särskilt väl i Eurovision. Refrängen är dessutom inte tillräckligt stark och frågetecken för Emmas liveröst.