Jag sammanfattar det bra i min genomgång inför Eurovision 2011: Letterna brukar vara påhittiga – men sällan bra.
Trots en seger och en stark medaljdebut är Lettland ett kort sagt bedrövligt Eurovision-land. Det är egentligen inte mycket av kvalitet att minnas från deras 24 bidrag, men jag får ge dem att de åtminstone hunnit testa på det mesta: tjoande pirater, operagubbar i höga hattar, 70-talsflum, den obligatoriska fred på jorden-låten, vulgär veganpropaganda och Steve Urkel som rappare.
- 2000 Brainstorm – My Star, 3 – 136
Lettland toppade sin Eurovision-insats direkt i debuten. Med en 70-talsflummig pop, utsvängda byxor och polisonger svängde Prāta Vētra, eller Brainstorm som de kallar sig utanför Lettland, in på en stark tredjeplats. Särskilt sångaren Renārs Kaupers utmärker sig med en oemotståndligt charmig (och för årgången ovanligt tonsäker) röst, men samtidigt läskigt stirrande blick.
- 2008 Pirates of the Sea – Wolves of the Sea, 12 – 83
Nåväl, alla toner sitter inte precis kanon, men ingen kan säga annat än att de lettiska piraterna bjuder på en sabla refräng. Allt behöver inte vara seriöst, det gäller bara att göra det med den berömda glimten i ögat och lite känsla för sammanhanget. Låten har sedan förfinats och gjorts odödlig av piratmetalbandet Alestorm.
- 2002 Marie N – I Wanna, 1 – 176
En seger är en seger, men 2002 var, tillsammans med 2001 botten på Eurovision-historien och få minns idag Marie N och hennes latinodoftande diskobagatell. Mest notabelt är förstås “ajajajajajajaj” och att Marie börjar i vit hatt och kavaj, dansandes med en kvinna, för att sedan strippa till en kort klänning och dansa med en man och slutligen stå i långklänning, i ett förvandlingsnummer som Lill Lindfors hade varit stolt över.
- 2012 Anmary – Beautiful Song, ut i semifinal: 16 – 17
Jo, jag inser att Anmary inte var någon vinnarkandidat, men det här var min guilty pleasure 2012. En trevlig, lättrallad melodi, med fånig text, som faktiskt var värd ett aningen bättre öde. Akta dig, snart nynnar du – högst ofrivilligt förstås – på refrängen.
- 2021 Samanta Tīna – The Moon Is Rising, ut i semifinal: 17 – 14
Lettlands Ava Max fick en ny chans efter det inställda 2020. Hon gör ett kaxigt nummer som först känns häxlikt udda och kräver lite tillvänjning. Europa förstod dock inte alls storheten i detta och Tina kunde inkassera Lettlands femte sistaplats i en semifinal. Precis som Anmary värd ett aningen bättre öde.
- 2010 Aisha – What For?, ut i semifinal: 17 – 11
En teatraliskt tårögd Aisha i glansig morgonrock ställer livets svåra frågor, såsom: “Varför lever folk tills de dör?” i den här stillsamt sköna och samtidigt klämkäckt enkla låten. Sånginsatsen är är väl inte den allra bästa, men heller långt ifrån den sämsta vi hört i Eurovision. Lite taskigt ändå att den kom totalt sist i sin semifinal. Den var liksom olyckssystrarna Anmary och Samanta Tina värd ett aningen bättre öde.
- 2020 Samanta Tīna – Still Breathing, inställt
Fräsig technolåt, med Samanta som både kan sjunga och (nåja) rappa. Dansarna hade visir innan det blev coronacoolt. Eget, absolut. Frågan är om det hade gått hem i stugorna? Den har en tendens att sätta sig, trots att refrängen aldrig kommer, utan mynnar ut i ett elektroniskt breakdown.
- 2007 Bonaparti.lV – Questa notte, 16 – 54
Efter a capella-gänget 2006 satsade Lettland vidare på finkultur, med en helt sextett svartklädda(!) operasångare i hög hatt. Il Volo gjorde operaschlager riktigt bra för Italien 2015 och var nära att sno segern från Måns Zelmerlöw. Bonaparti IV var inte i den klassen, alls.
- 2005 Walters and Kazha – The War Is Not Over, 5 – 153
Anmärkningsvärt är att Walters and Kazha tog sig till final med ett nödrop, med fyra poängs marginal, som tionde och sista bidrag, men väl där blev de femma. Walters och Kazha är två unga killar i slitna jeans och vita skjortor som sitter på varsin pall och spelar akustisk gitarr till en pojkbandsballad om krig och kärlek.
- 2014 Aarzemnieki – Cake to Bake, ut i semifinal: 13 – 33
Ännu ett lettiskt försök att göra ett riktigt feelgood-bidrag. Lättsamt, trallvänligt och charmigt, men går lika snabbt att glömma. Det blev heller ingen kaka bakad i finalen för den spralliga kvartetten.
- 2018 Laura Rizzotto – Funny Girl, ut i semifinal: 12 – 106
Ännu en finalmiss och jag tänker inte direkt invända mot det. “Funny Girl” är inte så rolig som den låter; en helt okej soulballad, men alldeles för anonym för att slå igenom rutan på tre minuter.
- 2023 Sudden Lights – Aijā, ?
I år har Lettland satsat på någon bisarr sorts “worst of”-mix av alla sina tidigare bidrag. Det är Walters and Kazhas söta charm, i Brainstorms frisyrer och Citi Zēnis kavajer, med Justs elektroniska beats, Fomins and Kleins gitarrsolo och Musiqqs tandlösa refräng. Ingen av ingredienserna är bra var för sig och även om kombinationen är mindre spretig och mer tråkig än vad man kan tro är “Aija” fast förankrade i botten av alla tips.
- 2013 PeR – Here We Go, ut i semifinal: 17 – 13
Syftet är väl att vara ett feelgood-inslag med lättsam, studsig glamrock i glittriga rockar, blandat med rap. Men det saknas ett uns kvalitet för att någon ens skulle lägga märke till de här övertaggade killarna. Sist i semifinalen.
- 2003 F.L.Y. – Hello from Mars, 24 – 5
Det var verkligen vartannat år för Lettland i början av Eurovision-karriären. Efter Marie N:s seger 2002 ville man INTE riskera att vinna igen. Vad göra då? Jo skicka en falsksjungande trio med en schlagerpop så mainstream att den är omöjlig att minnas två minuter senare.
- 2011 Musiqq – Angel in Disguise, ut i semifinal: 17 – 25
Efter två raka sistaplatser i semifinalen lyckades Lettland kravla sig förbi två länder i alla fall. Förutom Steve Urkel på rap, gjorde den här unga boypopduon inte direkt några avtryck i övrigt.
- 2019 Carousel – That Night, ut i semifinal: 15 – 50
En av dessa lettlåtar som är så dåliga att de blir störiga. Trots ett pretentiöst anslag i den här jazzballaden tyckte inte ens jurygrupperna att den var värd en finalplats.
- 2015 Aminata – Love Injected, 6 – 186
Efter sju svåra år knep äntligen Lettland en finalplats – OCH en plats på topp-tio. Hur det gick till är en gåta. Ha öronskydden redo, för här kommer en pipig gaphals med en ballad, kryddad med några malplacerade slumpmässiga syntljud.
- 2016 Justs – Heartbeat, 15 – 132
Justs är en rockerkille i skinnjacka och trasiga jeans som framför en låt byggd på elektroniska beats och intensiv sång. Det räcker absolut inte för att få till något slagkraftigt genom rutan på tre minuter. Obegripligt finalavancemang.
- 2022 Citi Zēni – Eat Your Salad, ut i semifinal: 14 – 55
Varje år måste ha sina plojbidrag. En del bättre än andra… Detta jazzspexiga och färgsprakande anthem för veganism kvalar in till de senare för min del. Saxofon må ha gett pluspoäng förr i tävlingen, men här kan den inte rädda salladen. Illa dolda obsceniteter i texten, som publiken beredvilligt får sjunga, hjälper inte heller.
- 2017 Triana Park – Line, ut i semifinal: 18 – 21
Triana och scenen runt henne badar i färg och sprudlar av energi. Det gör inte låten. Den här diskobagatellen kom helt rimligt sist i semifinalen. Något som Lettland lyckats med inte mindre än fem gånger.
- 2004 Fomins and Kleins – Dziesma par laimi, ut i semifinal: 17 – 23
Någon finalplats var aldrig inom räckhåll för det här gänget och det är högst begripligt. Det är generisk t-shirtsrock utan gnista, med tveksam sånginsats. Helt meningslöst kul med två trummisar dock.
- 2006 Vocal Group Cosmos – I Hear Your Heart, 16 – 30
Vitt är Lettlands grej, så här är en hel grupp av vitklädda a capella-sångare, vilket är precis så outhärdligt jazzigt och överpretentiöst som det låter. Förhoppningsvis kan vi härmed bocka av detta för överskådlig framtid.
- 2001 Arnis Mednis – Too Much, 18 – 16
Efter Brainstorms tredjeplats Lettlands debutår i Eurovision kan man tänka att lettländarna hade kläckt framgångskoden, men ack nej. Det här är ett kvalitetstapp som är svårslaget. Arnis studsar runt i en melodilös diskolåt, omgiven av en entusiastisk kör, en gitarrist och en dragspelare. Det hänger inte ihop någonstans och 16 intjänade poäng är i överkant.
- 2009 Intars Busulis – Probka (Пробка), ut i semifinal: 19 – 7
Det här är så uselt att Eurovision Song Contest inte ens har lagt upp framträdandet på sin officiella youtubekanal. Intars Busulis skuttar runt med spasmiska rörelser och skriksjunger till ett hackigt rockkomp utan melodi. Titeln ska betyda ”trafikstockning” och lär syfta på blodtillströmningen i kompositörens hjärna. Toksist i semifinalen.